Ragam Manusia Bertuhan

Seorang dato’ memaklumkan kepadaku, bahawa beliau mempunyai seorang adik ipar yang tidak mempercayai kewujudan Allah. Adik Iparnya itu masuk islam, bukanlah disebabkan kepercayaannya kepada Allah, tetapi sekadar untuk sah berkahwin disisi undang-undang sahaja.

Dato’ tersebut meminta agar aku dapat meluangkan masa untuk berjumpa dengan adik iparnya tersebut. tujuannya adalah, agar aku dapat memahamkan kepadanya tentang ketuhanan.

Aku bersedia menerima jemputan tersebut. Dan aku dibawa berjumpa dengan adik ipar Dato’ tersebut yang merupakan seorang doktor yang berbangsa cina.

Rumah beliau di Petaling Jaya. Bekerja sebagai seorang doktor perubatan di Hospital Universiti.

Sedang kami berbual-bual, dan aku memulakan persoalan.

“sejak bila lagi Doktor masuk islam?” tanyaku.

”sejak berkahwin dengan isteri saya” balasnya ”saya kahwin dengan isteri sejak 4 tahun yang lalu. Masa saya kahwin dengan isteri, bapa mertua saya suruh saya masuk islam. Saya masuk Islam bukan kerana saya faham Islam. Saya masuk islam, sebab mahu kahwin dengan orang islam saje”

”apa agama asal Doktor?” tanya ringkas

”bapa dan ibu saya tak percaya sama tuhan. Free thinker. Saya pun sama tak percaya tuhan. Saya sudah fikir. Saya tak leh terima tuhan itu wujud. Sebab saya tak pernah tengok tuhan” balasnya panjang lebar.

Aku berfikir untuk menjawab soalannya itu. dalam beberapa ketika, aku bersuara dengan mengemukakan persoalan.

”kenapa Doktor tak percaya kewujudan tuhan?”

Dia termenung seketika, kemudian bersuara, ”mana boleh saya percaya, saya tak pernah nampak itu tuhan”

”baik.. Doktor yang bekerja sebagai orang dalam dunia perubatan. Mungkin doktor selalu jumpa orang mati kan?” tanyaku perangkap.

”ya benar. Kenapa?” dia menjawab dengan kehairanan.

”Doktor tahu tak, kenapa orang itu boleh mati?” soalku lagi.

”dia punya nyawa sudah keluar la” jawabnya ringkas.

”Doktor pernah tengok tak itu nyawa?”

”tidak pernah”

”begitulah juga tuhan. Walaupun Doktor tak nampak, tapi tuhan itu tetap wujud seperti Doktor tak nampak nyawa, tapi nyawa itu ada.. betul tak?” jawabku ringkas.

Dia termenung seketika, kemudian tersenyum.

DENGAN SEORANG LELAKI HINDU

Seorang kawan beragama hindu bertanya kepadaku tentang Islam.

”saya mahu tanya.. apasal itu orang perempuan Islam, pakai itu tudung?” soalnya sambil tersenyum

”sebab islam suruh la” jawabku ringkas.

”apasal ada orang perempuan islam yang pakai.. ada pula yang tarak pakai” soalnya kepelikkan

”ala.. macam you punya agama la.. ada yang masuk kuil, ada yang tak masuk kuil la..” jawabku santai.

“ooo. Betul juga.. hahaha” jawabnya sambil tergelak.

“tapi haa.. saya tengok. Orang perempuan islam pakai itu tudung banyak tutup. Apasal orang lelaki tarak sama?” soalannya yang agak mencabar mindaku.

Aku bertanya kepadanya, “you tau tak itu tutup aurat”

“Tarak tau la”

“ok.. tak per.. tapi you mesti tau kan, orang lelaki punya keinginan seksnya tak sama dengan keinginan seks perempuan?” tanyaku.

“emm...” dia berfikir panjang, “apa pasal you cakap itu macam?”

“you tak rasa ke. Kalau you tengok sama perempuan, apa you punya perasaan?”

”emmm.... ada juga rasa lain. Kadang-kadang lain juga rasa.. saya punya nafsu ada pelik la...” jawabnya

”ok.. kalau you punya nafsu sudah mengamuk. Apa you mau buat?” tanyaku perangkap

”saya akan cari saya punya bini la” jawabnya ringkas sambil senyum tawar.

”kalau you tak ada bini” tanyaku lagi.

Dia berfikir panjang menjawab.. pastu dia tersenyum sambil berkata.

”mungkin juga rogol”

”apa perasaan you, kalau ada orang rogol you punya anak perempuan?”

”mestilah saya marah.. mungkin saya mahu potong itu orang punya kepala” jawabnya agrasif.

”itulah pasal, islam suruh orang perempuan pakai tudung” jawabku mengakhiri hujjah.

Dia termenung seketika.. kemudian berkata;

”baru saya faham.. hahahaha” jawabnya sambil ketawa.

ORANG ISLAM TAPI PELIK

Aku berjumpa dengan seorang lelaki yang mendakwa beragama Islam. sudah pasti dia berbangsa melayu (UMNO agaknya). dia bertanya kepadaku,

”mengapa orang perempuan wajib pakai tudung??”

”sebab itu sudah suruhan tuhan dalam Al-Quran.. kalau tak silap ana, dalam surah An-Nur dan Surah Al-Ahzab” jawabku dengan yakin.

“tapikan.. kau pernah fikir tak.. bukankah orang perempuan yang tutup aurat itu tidak melakukan keadilan pada dirinya sendiri?” tanyanya perangkap.

“em… sebab apa tidak berlaku adil pula?” tanyaku balik

“ye la.. kalau pakai tudung, nanti panas. Kalau buka tudung, tak panas la dia.. masuk angin” jawabnya sambil melihatku dengan jelingan.

Aku berfikir sejenak. Kemudian berkata, ”kalau anak anta di rogol, apa perasaan anta?” soalku lagi.

”marah la” jawabnya ringkas.

”anta sedar tak, bila perempuan buka aurat, menyebabkan kadangkala nafsu lelaki memberontak, dan tidak mustahil dia akan rogol sesiapa sahaja, termasuk anak perempuan tuan??” soalku lagi.

Dia berfikir agak lama, sambil membelek helaian kertas buku yang sedang dipegangnya.

”ala syaik.. mana ada dah zaman sekarang ini, lelaki boleh nak rogol orang sebab dia tengok rambut perempuan jer?” balasnya tidak berpuas hati.

”memang la.. tapikan, sapa tau nafsu manusia itu berbeza. Betul tak?” soalku

”Ok la.. ok la......aku nak tanya kau soalan lain pula” katanya untuk buka tajuk lain..

”apa dia?” balasku sebagai tanda pantang dicabar.

“pada aku, orang perempuan buka aurat masuk syurga” soalannya mencabar.

“kenapa pula??”

“yer la.. tuhankan pemurah dan penyayang. Takkan kerana buka aurat jer dia nak bubuh dalam neraka kot?” soalnya lagi

Aku berfikir sejenak..kemudian bertanya.

”kalau kita jadi kuli, bisakah bos memberi gaji tanpa kita bekerja?” soalku dengan lahjah indonesia.

”ada.. kalau bos tu baik sangat?” jawabnya sinis.

”tapikan, bos tu seakan-akan tidak berlaku adillah pada pekerja-pekerja lain. Sebab, dorang kerja dapat duit. Kita yang tak kerja pun dapat duit. Adil ke macam tu” soalku

Dia berfikir beberapa ketika, kemudian berkata, ”apa yang kau nak bagitau?”

”kita masuk syurga memang bukan dengan amalan kita, tapi kita masuk syurga dengan kasih sayang Allah. Pun begitu, Allah maha adil. Dia tidak akan menyalahi janji-Nya. Begitulah orang perempuan yang buka aurat, apakah dia masuk syurga atau tidak?. Tidak mustahil Allah nak bubuh perempuan buka aurat itu dalam syurga, tetapi takkan kot Allah menyalahi janji” terangku panjang lebar.

Dia senyap sambil senyum dia bersuara, ”pandai yer kau menjawab.. tapi, aku agak tak leh terima lagi orang buat maksiat masuk neraka. Sebab, dia tak bebas dalam hidupnya”

”kalau ana bawa kereta pukul 4 pagi. Jalan raya kosong. Mana relevan, ana nak langgar lampu merah ke, tak langgar?” soalku.

”teka teki apa pula ni?”

”ala.. jawab je la... kalau tak ana pun. Kalau kena pada diri anta. Pukul 4 pagi. Jalan raya kosong, anta tak nak langgar ker lampu merah tu?”

”kalau ikut selalu yang aku buat, aku langgar jer” jawabnya malas.

”ok.. tiba-tiba kat depan sikit, ada polis. Dia saman anta. Layak tak perbuatan polis itu?”

”layaklah.. nak buat macam mana, sebab dah langgar undang-undang” jawabnya seakan-akan menyampah.

”anta tak marah ke kat polis tu??.. bukannya berlaku kemalangan pun malam-malam buta” aku memprovokasi

”buat apa nak marah, sebab aku memang salah. Nak buat macam mana?” jawabnya.

“Oooo… kalau polis saman, anta tak marah.. bila Allah nak ”saman” kau, anta nak marah?” jawabku dengan nada gurauan.

Dia senyap sambil matanya melihat kebumbung. Nampak macam terkejut. Aku tersenyum melihat gelagatnya.

Sekian.


Sumber: Ustaz Bakistani

Labels:

0 cAkAp2:

WaKTu SoLaT

Islamic Calendar

Followers

PeRsOnAL

My photo
Kedah, Malaysia
I'm a man. What else??
Powered by Blogger.