An Independant Boy[2]

Baru-baru ni aku berkesempatan berbual dengan budak Rusia yang duduk sorang-sorang kat Malaysia and Putra Villa ni. Antara isi-isinya:


Aku: Assalamualaikum. Hi brother, how are you?

The Boy: Alhamdulillah, good.

Aku: I forgot to ask you last week. What's your name?

The Boy: Abdur Rahman.

Aku: Your father?

The Boy: Syamil.

Aku: Your family must be rich. If not, you are not able to live and learn here.

The Boy: No, my family not rich, we just an ordinary family.

Banyak lagi Abdur Rahman tu cakap kat aku. Antaranya dia yakin dengan rezeki yang Allah bagi, sebab tu dia boleh survive kat Malaysia ni walaupun sorang-sorang, family yang sederhana tapi mampu menyewa kat kondo 1.3k/month. Lagipun dia datang Malaysia bukan suka-suka, tapi nak belajar supaya 1 hari nanti dia dapat tolong agama Allah. Dan dia yakin Allah akan tolong dia sepanjang dia hidup kat Malaysia ni.

Terharu aku bila dengar cerita dia. Masih muda tapi jiwa dia sangat besar. Mudah-mudahan Allah permudahkan urusan hidup dia sepanjang keberadaan dia kat Malaysia dalam menuntut ilmu. Benarlah firman Allah dalam surah Muhammad ayat 7:

Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.

Labels:

0 cAkAp2:

WaKTu SoLaT

Islamic Calendar

Followers

PeRsOnAL

My photo
Kedah, Malaysia
I'm a man. What else??
Powered by Blogger.