Mentaliti ibu bapa untuk anak-anak berjaya??

Genap sebulan sudah aku mengajar tuisyen bagi subjek PMR. Baru ni dapat offer mengajar subjek SPM lak,murah rezeki. Walaupun baru dikejutkan dengan kehilangan laptop yang didalamnya terdapat pelbagai khazanah ilmu dan rahsia kononnya,tapi dah takdir,redha ja la..Kerana dok mengenang barang yang hilang tu,hari-hari layan lagu Niat Di Hati Tak Nak Berpisah (Arrow),rasa cam kena dengan situasi~


Bos tuisyen aku (Cikgu Rozita) memang peramah. Biasanya lepas budak-budak tuisyen balik,aku akan stay jap & sembang-sembang dengan dia. Dek kerana keramahan beliau,macam-macam cerita yang dia kongsi dengan aku. Namun cerita dia minggu lepas agak menarik perhatian.

Kisahnya bermula ketika mana dia cerita tentang kenapa dia tak sekolahkan anak dia di Sek. Keb. Taman Melati sebaliknya memilih untuk dihantar ke sekolah dalam kawasan Melawati. Daripada penceritaannya,sekolah di Taman Melati tak kompetitif seperti mana sekolah di Taman Melawati,ditambah dengan budak-budak nakal, malas belajar yang ramai di Taman Melati. "Tak bagus la untuk anak saya. Kawan-kawan tuisyen dia ada yang bersekolah di Taman Melati,performance dalam pelajaran agak kurang memuaskan."

"Kamu tau tak,bila saya hantar anak saya ke sekolah,saya rajin-rajin la jugak tengok gelagat ibu bapa yang lain. Sekarang kan saya tengah sambung buat PhD,jadi saya selalu melawat anak saya di sekolah waktu dia rehat. Waktu tu saya nampak perbezaan antara parent orang melayu kita,dengan parent student cina. Kalu parent melayu,bila datang melawat anak,biasanya bagi makan,tanya khabar,sembang-sembang sampai abis rehat. Prent student cina ni lain sikit. Waktu rehat cuma 20 minit. 10 minit pertama dia akan bagi masa ntuk anak dia makan. 10 minit yang kedua,dia mintak anak dia keluarkan buku kerja,dia nak cek. Rupa-rupanya,dia bagi task untuk anak dia cari perkataan bahasa inggeris dengan makna sekali 20 perkataan setiap ari. Dia akan cek satu-satu,kalu tak cukup memang akan kena luku (cepuk) kepala la anak dia. Macam tu la tiap-tiap ari di sekolah."

Lama jugak kami bersembang berkenaan hal tu,sehinggalah kami come out dengan kesimpulan,yang memang tak pelik kalu kita tengok student cina lebih kompetitif dan rajin belajar berbanding student melayu kerana mereka dilatih dengan culture belajar!! belajar!! belajar!! semenjak kecil lagi. Tidak dinafikan ada juga student melayu yang dilatih sedemikian oleh parent masing-masing,tetapi ia menjadi suatu panduan dan pengajaran kepada bakal-bakal parent,jika ingin melihat anak-anak menjadi insan yang cemerlang dan bersungguh-sungguh dalam pelajaran,mungkin cara diatas boleh dijadikan panduan.

Labels:

0 cAkAp2:

WaKTu SoLaT

Islamic Calendar

Followers

PeRsOnAL

My photo
Kedah, Malaysia
I'm a man. What else??
Powered by Blogger.