Eksploitasi terhadap Wanita [Kosmo]

DUNIA

Pertandingan ratu cantik di Internet dibidas


ANTARA peserta yang menyertai satu pertandingan ratu
cantik di Internet.


SYDNEY - Aktivis-aktivis wanita membidas satu pertandingan ratu cantik di Internet yang meminta sejumlah wanita memuat naik gambar mereka yang memakai bikini, lapor sebuah akhbar semalam.

Wanita-wanita itu ditawarkan kerjaya sebagai model atau personaliti televisyen jika mendapat undian tertinggi daripada golongan lelaki.

Pengarah urusan sebuah pertubuhan pembela wanita, Lynette Palmen berkata, dia berasa terkejut kerana wanita sekali lagi dijadikan bahan pameran.

"Kita mendapati terdapat eksploitasi wanita pada setiap hari di majalah atau papan iklan gergasi," kata Palmen.

Peserta-peserta yang memperoleh undian tertinggi pada setiap bulan akan dimasukkan ke dalam senarai kumpulan peserta akhir.

Seramai 20 peserta akhir akan bertanding dalam pertandingan anjuran Sportsmodel.TV Academy selama lima hari bagi mengasah kemahiran peragaan dan pengacara.

Penggerak utama Sportsmodel.TV, Matthew Skene mengganggap pertandingan itu merupakan gabungan antara program Sports Illustrated dan program realiti Next Top Model.

Menurut Skene, lebih 140 wanita menyertai pertandingan itu termasuk golongan profesional dari dunia kewangan dan saintis.

- Agensi


Ini 1 perkembangan bagus kerana aktivis-aktivis wanita mula sedar yang kaum mereka ni kerap dieksploitasi zaman sekarang. Memang patut mereka menentang dan membantah akan setiap program, rancangan atau perkara yang mengeksploitasi wanita secara terang-terangan seperti ratu cantik, iklan - iklan menghairahkan (pakai kain tak cukup) dan sebagainya. Sepatutnya perkara seperti ini yang patut diperjuangkan habis-habisan oleh Sister In Islam dalam menangani masalah pengeksploitasi terhadap wanita. Jika bukan Islam sendiri concern kepada masalah ini, muslim apatah lagi..

Labels: , ,

0 cAkAp2:

WaKTu SoLaT

Islamic Calendar

Followers

PeRsOnAL

My photo
Kedah, Malaysia
I'm a man. What else??
Powered by Blogger.