Pasal Azan

Selepas balik dari kelas PCS, aku rebah jap kat atas katil dengan niat nak rehat kejap. Agak 10 minit aku baring, ada la dengar azan dari surau V3, standard la foreigner azan, surau V3 tu memang depa dah conquer/imarah. Hehehehe…


Tengah masyuk dengar azan tu, sampai kat part “Ash HaduannaMuhammada…”, tiba-tiba senyap, cam takda letrik. Aku heran gak, ingat speaker rosak. Aku ambik henset, nak cek kot-kot ada mesej masuk aku tak sedar. Ye la, speaker henset rosak, vibrator pon rosak, so kalau mesej masuk memang tak perasan. Masa aku tengok kat henset, terus aku gelak terguling-guling sampai jatuh katil. Nak tau kenapa…??


PASAL FOREIGNER TU AZAN SEJAM AWAL…!!! JAM KAT HENSET AKU MENUNJUKKAN PUKUL 12.40 BARU… MAKNANYA DIA AZAN SEJAM AWAL…!!! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA…….


Tak lama kemudian, roommate aku balik. Aku cerita la pasal peristiwa tu. Dia pon sama gak, gelak terguling-guling daripada atas kerusi sampai ke lantai. Punya la lucu. (walaupun tak berapa lucu sangat bagi sesetengah orang)


Kenangan lama


Bila teringat balik pasal kenangan wat silap masa jadi ‘muazzin’ ni, memang banyak. Silap sendiri ka, silap member ka, lucu pon ada, marah pon ada, rasa nak mengucap pon ada. Paling common sekali kesalahan yang selalu muazzin wat adalah salah sebut part. Ambik contoh ketika sekolah menengah dulu. Ada sorang member ni, azan dia memang sedap dengar. Kalu dia azan tu, masyuk ja layan.


Nak dijadikan cerita, maghrib tu dia meng’offer’kan diri untuk azan. Maka azan la dia dengan penuh khusyuk dan mendayu-dayu. Aku pun lentok ja layan azan dia, sedap dengar kot. Tapi yang spoilnya, part last skali masa kat “Laailaahaillallah” tu, dia boley pi taram “Ash haduanllaailaahaillallah”. Dengan penuh khusyuk, tawadduk, siap berlagu pulak tu. Terus aku tepuk dahi sambil tokak@gigit lidah (tahan gelak. Dalam surau mana leh gelak kuat-kuat). Hampir terguling-guling aku dibuatnya tapi memandangkan aku kena jadi imam sembahyang kejap nanti, aku tahan la dulu. Batal la azan member aku tu dan terpaksa dia azan sekali lagi. Tapi kali ni dah tak mendayu macam tadi. Mendatar ja suara. Rasanya dia dah segan pasai azan silap tadi.


Masa aku mengimamkan solat maghrib lepas azan tu, Allah ja tau betapa azabnya diri aku menahan gelak dari start angkat takbir sampai la doa selepas solat. Rasa meronta ja hati aku nak gelak puas-puas sebab aku ni jenis cepat geli hati (tak tahan nak gelak walaupun kadang-kadang tak lawak sangat). Member aku tu pulak, berkurung dalam bilik imam dari start sembahyang. Segan nak keluar, malu kes azan silap tadi.


Kesimpulannya, nak azan ke, nak jadi imam ke, tumpuan tu penting. Kena berhati-hati sebab kesilapan yang kecik akan membuatkan kita menyesal seumur hidup. Tapi ni la hidup, terbuat salah tu biasa la. Daripada situ kita belajar untuk menghadapi hari-hari mendatang. Aku pulak, sepanjang hidup ni tak pernah lagi terbuat silap time azan ka, jadi imam ka, Alhamdulillah. Kena wat silap sekali mau haru, MALU BESAQ..!! Seminggu baru leh recover balik.

Labels:

0 cAkAp2:

WaKTu SoLaT

Islamic Calendar

Followers

PeRsOnAL

My photo
Kedah, Malaysia
I'm a man. What else??
Powered by Blogger.